eens-opreis.reismee.nl

Bonaire en Curacao

Vrijdag was de dag van Bonaire. Een aantal jaren geleden zijn we hier ook geweest met de cruise maar toen was het slecht weer. Bij aankomst ziet het er al een stuk vriendelijker uit. Nadat we lekker hebben ontbeten met een breakfast bagel en de vroege vogels hebben laten vertrekken kunnen wij rustig aan het schip verlaten.

We wilden wel weer een tour over het eiland doen en dan hopen dat we flamingo's zouden zien, daar staat Bonaire tenminste om bekend. We kiezen een noord-zuid tour zodat we van beiden stukken iets te zien krijgen. Als eerste kwamen we bij de zoutvlaktes. Hier heb je een soort meertjes waarin het zout wordt gewonnen. Op een gegeven moment in het proces, wat in totaal zo'n 8 maanden duurt, wordt het meer helemaal roze door invloed van zon en wind. Een bijzonder gezicht. Daarna bezoeken we kleine slaven huisjes die de Nederlanders ooit voor de slaven gebouwd hebben. Ik moet zeggen, echt veel ruimte was het niet. Of je een tour uiteindelijk leuk vindt hangt voor een groot deel af van de mensen die bij je in de bus zitten. Aangezien de 4 Amerikanen en de 2 Fransen die bij ons zaten veel liever foto's maken vanuit het raam en ezels belangrijkers vonden dan flamingo's was het geheel voor ons een beetje teleurstellend. Flamingo's konden we alleen vanuit de verte zien en niet op de foto kunnen zetten.

Na de tour hebben we nog even rond kunnen wandelen op dit heerlijke eiland. Het was de bedoeling om daar ook even een bami of nasi te eten maar dat is niet gelukt. Vorige keer hebben we dat wel kunnen doen maar dit tentje is zo goed dat al het personeel van de boot daar gaat eten. Sommige stonden al meer dan een uur in de rij. Dat hebben we dus maar niet gedaan.

Vandaag, zaterdag, zijn we op Curacao aangeland. We blijven hier tot middernacht. Curacao is veel drukker en toeristischer als Bonaire. We willen toch weer een eigen tourtje boeken omdat die van de boot schreeuwend duur zijn. Tijdens het ontbijt begint het ineens te stortregenen en nu zijn we zeker blij dat we geen tour via de boot hadden want die mensen stonden buiten allemaal te wachten. In de regen dus.

Rond 9.45 ziet het er weer droog uit en boeken we een 4 uur durende tour bij een enthousiaste Nederlandse dame, blijkt dat we met nog 4 Nederlanders zaten en 1 Engelse jongen. Super klein gezelschap. De tour was geweldig, zo kan het dus ook ! Ze heeft ons overal mee naartoe genomen en vertelde honderd uit. Zo veel dat je af en toe wilde dat ze d'r mond hield. We gingen naar de grotten wat indrukwekkend was, langs prachtige stranden, mooie kliffen in een schitterende natuur. Als toetje kwamen we ook nog bij de flamingo's die wel wel van dichtbij konden fotograferen.

Al met al duurde de tour 5 uur en waren we allen zeer tevreden. Hierna hebben we snel even iets gegeten en weer lopen kuieren over de pontonbrug en langs de mooie gekleurde huisjes. De pontonbrug is 's avonds mooi verlicht en het wegvaren is dan altijd een mooi gezicht.

Morgen zijn we op Aruba en daarna 2 zeedagen waarna we alweer terug zijn in Fort Lauderdale.

Tot later.

irene

Toch weer een heerlijke vakantie.
Als je flamingo's wilt zien dan moet je maar eens naar Battenoord gaan (bij Nieuwe-Tonge) daar overwinteren ze namelijk in het Grevelingenmeer. Wij hebben ze al gezien.
Geniet er nog even van jullie vakantie.

Groetjes Irene

Ancila Melcherts

Jammer van de flamingo's, bami en saotosoep !
Dus toch maar weer naar SU komen!
Jullie hebben helaas toch niet het mooiste van Bonaire gezien!
Next time!
Lekker uitrusten de laatste dagen en tot ziens! Hartelijke groeten van Wim en Ancila
Onze mini riviercruise was een succes!