eens-opreis.reismee.nl

Antarctica

Na 2 dagen cruisen door de Antarctische wateren zijn we de onstuimige oceaan helemaal vergeten ! Wat prachtig is dit om hier te mogen varen en al dit moois te aanschouwen.

Zoals in een eerder verhaal al vermeld zouden we met iets vertraging aankomen, maar dat viel uiteindelijk nogal mee. We worden met sneeuw op het dek wakker en het is ook redelijk mistig. Wat zou het gaan worden vandaag, gelukkig klaart de mist op en is het bewolkt, maar prima zicht. Het varen in dit gebied is geheel afhankelijk van de weersomstandigheden. Eerder in de week had de kapitein al gevraagd om flexibiliteit omtrent het te varen programma. Liever veilig door dit continent varen dan een Titanic voorstelling geven :-) Deze kapitein staat er wel om bekend dat hij zijn gasten zo veel mogelijk wil laten zien, dus dat zit wel goed.

Het eerste stuk zijn de ijsbergen nog redelijk ver van ons vandaan. We pikken onderweg 12 mensen van Palmer station op die worden gebracht met Zodiaks. Palmer station is een Amerikaans onderzoek station waar diverse onderzoeken worden gedaan. Ook mogen ze even relaxen en heerlijk badderen en natuurlijk eten en drinken. Grappig dat één van de meiden helemaal blij werd van de geur van een vaasje roosjes.

Intussen varen we door een smal kanaal met aan weerszijde prachtige ijsschotsen. Je blijft maar fotograferen. Tijdens het eten ontstaat er ineens een prachtige, niet verwachte zonsondergang. Niet te beschrijven hoe mooi.

De volgende dag staat weer vol van de mooie plaatjes, ook komen we diverse groepen gentoo pinguïns tegen. Omdat wij niet aan land komen is de afstand redelijk ver, maar ruiken kun je ze wel !!

Heel veel zeeleeuwen, die wel voor de foto op een ijsschots blijven liggen, en walvissen die je alleen op je netvlies kunt vastleggen, komen we tegen. Het weer is vandaag prachtig, dus hopelijk zijn het prachtige foto's geworden.

Halverwege de dag komen we een kanaal tegen wat inderdaad nog geblokkeerd is met ijsschotsen, dus wordt er een alternatieve route gevaren. Ons kunnen ze alles wijsmaken, weten wij veel welke ijsberg we al gezien hebben :-)

Dan nog even de temperatuur, die valt qua graden best mee, zo rond het vriespunt, maar de wind maakt het koud ! Niet normaal, we lopen allemaal als pinguïns over het dek met dikke truien, jassen, mutsen sjaals etc.etc. Na een tijdje gaan we dan even lekker naar binnen voor een kop soep of chocomelk, maar net als je jezelf helemaal uitgepeld hebt is er natuurlijk weer iets te zien. Hup alles weer aan en gaan met die banaan( fototoestel)

Het is jammer dat we jullie nog geen foto's kunnen laten zien want het is niet te doen om die te verzenden. Maar jullie houden ze te goed, alhoewel een foto nooit de indruk kan weergeven die wij hier hebben.

Nog één dag Antarctica en dan weer een zeedag om naar de Falkland eilanden te komen.

annie vroegrijk

dus de storm licht weer achter jullie zo te horen is alles even mooi geniet er van met jerry is alles oke hij geeftje n pootje gr annie

Jolanda

Nu ben ik pas echt jaloers ;)
Ik kom zeker naar jullie fotoboek kijken.
Verheug me er nu al op.
Geniet ervan en veel plezier!

ancila Melcherts

Sylvia en Edwin,
wat een supermooie foto's! En dan jullie verhalen, geweldig. Fijn dat wij er ook zo van kunnen genieten!
Die pinquins zijn net nonnetjes van vroeger!
Hier druk met de logees, vandaag warapa en zondag Waterpark Marinaland! Blijven genieten en lieve groeten uit SU. maandag 3 dgn Anaula! Wim gaat ook mee! XX