eens-opreis.reismee.nl

Van Custer naar Deadwood

Gisteravond vanaf 7 uur is het gaan regenen het is niet meer opgehouden. Nu om 20 uur de volgende dag regent het nog steeds.

Vandaag staat het Custer State Park op het programma en een bezoek aan Mount Rushmore, bekend van zijn presidenten hoofden in de rotsen.

Maar zoals gezegd, het weer werkt niet mee, we rijden de Wildlife loop, een route waar je normaal gesproken veel wild ziet waaronder de bizon. Natuurlijk zijn die beesten niet gek en laten ze zich in dit honden weer niet zien. Een paar White- tale herten, pronghorn's (antilope) en een paar burros ( ezels) durven het aan om zich te laten zien.

Het is een prachtig gebied om doorheen te rijden. Aan het einde van deze rit nemen we de Iron Mountain Road op weg naar Mount Rushmore. De Iron Mountain Road is nog wel een dingetje want we moeten door 3 smalle, lage tunnels. De tunnels zijn resp. 12,4- 12,2 en 12,9 ft.hoog. De camper is 12 feet, dus wel effe recht in het midden door de tunnel, maar we zijn er zonder kleerscheuren doorheen gekomen. De bedoeling was dat we, komende uit de laatste tunnel, de koppen van Mount Rushmore zouden zien, helaas nu in mist gehuld en niet te zien. Ook dit is weer een prachtige route om te rijden en zo zonde dat de regen roet in het eten gooit. Dit is echt een park wat we bij mooi weer nog eens moeten bekijken.

We twijfelen of we naar Mount Rushmore doorrijden, wat heb je eraan als die koppen in de mist zijn verborgen. Toch besluiten we 11 dollar parkeergeld te betalen en lopen in de stromende regen richting souvenirshop. Nu maar hopen dat het misschien toch een beetje op gaat klaren. En warempel na een 1/2 uur geduld komen heel voorzichtig de hoofden te voorschijn. Net zo snel zijnde ook weer verdwenen in de mist. Een goed plekje onder een afdakje besluit ons te blijven staan voor misschien nog zo' n momentje en ja hoor het wordt droog en langzaam worden ze allemaal duidelijk zichtbaar. Er gaat een luid gejuich op van alle mensen die hebben staan te wachten op dit moment. Iedereen schiet zijn camera's vol en net als we besluiten weg te gaan barst de regen weer los. Effe geduld van een uurtje of 2 maar dan heb je ook wat :-)

Terwijl we stonden te wachten hadden we al 2 x een waarschuwing op de telefoon gekregen voor hoog water bij een nabij gelegen dorpje. Ja natuurlijk moesten wij daar doorheen. Het was echt bizar, hele straten onder water en auto's geparkeerd opeen parkeerplaats waar ze niet meer af konden. Wij blij dat we hoog op de berg stonden :-)

We vervolgen onze weg naar onze camping in Deadwood, een droog plekje kunnen we wel vergeten. Onderweg zien we ontzettend veel water met grote snelheid naar beneden donderen, het is echt extreem. We vinden een plekje op camping Hidden Valley, net naast een normaal gesproken klein stroompje water.

Hopelijk blijkt het morgen niet echt Hidden Valley te zijn en komt er weer een verhaal. Voor nu is het diep onder de wol met oren en neus bedekt :-)

De internetverbinding is kennelijk ook nat geworden dus foto's zal vandaag niet lukken vrees ik.