eens-opreis.reismee.nl

Van Cody naar Yellowstone NP

Weer een lief zonnetje bij het opstaan. Vandaag naar Yellowstone. Het plan is om via de East Entrance eerst het oost gedeelte van het park te verkennen en dan morgen vanuit de West Entrance, het westelijk deel, daar waar de meest geysers liggen.

Natuurlijk hopen we wild te spotten, maar ja het blijven beesten en die komen niet op commando. We hebben geluk, de eerst bizons spotten we al snel, wat een gigantische beesten zijn het.

Via een prachtige weg komen we bij het Mud Vulcano Area. Hier vinden we modderpoelen met een gemiddelde temperatuur van 84 graden en een heerlijke rotte eieren lucht :-)

We lopen een korte trail tussen de rotte eieren. Als we bijna bij de parkeerplaats zijn stormen er ineens 5 bizons over het terrein. Zo uit het niets scheuren ze ons voorbij. Hierna zijn we doorgereden naar Tower Falls om de watervallen te bekijken. Onderweg komen we nog enkele deer's (hertensoort) tegen.

Het weer blijft ons gunstig gezind, af en toe een buitje dan een zonnetje en dan weer bewolking. We genieten van de mooie uitzichten. Na onze picknick rijden we door naar Mammoth Hot Springs.

In deze omgeving bevind zich onder de grond veel calciumcarbonaat. Doordat het water onder de grond heet is lost het calciumcarbonaat op en wordt mee onhoog gevoerd. Boven de grond koelt het snel af en kristalliseert het calciumcarbonaat uit als witte kalksteen. Deze vormen dan allerlei terrassen waarover het water stroomt. Er wordt geschat dat er per dag zo'n 2000 liter water omhoog komt en komt er dus 2000 kg kalksteen mee omhoog !

Hierna is het tijd om naar de West Entrance te rijden om een overnachtingsplek te zoeken. We doen dit even buiten het park omdat de enige camping met elektra in het park vol is. En elektra is toch best handig als het onder nul wordt vannacht.

Onderweg komen we een weg onderbreking tegen, niet normaal. Over ong10 km hebben ze de weg opengebroken en alle kopjes en borden schudden door de camper. Als we dat achter de rug hebben zien we ineens een hele kudde bizons met jonkies, prachtig. In tegenstelling tot de oudere bizon, die er gehavend uitziet, is het jonkie heel licht bruin van kleur en nog helemaal donzig. Je zou hem bijna aaien !

Helaas hebben we de beren nog niet kunnen spotten. Zelf het buiten de camper eten van een broodje met lekkere ham kon ze niet uit hun tent lokken. Morgen gaan we naar het gebied van de geysers en daar komen ze niet veel voor.

Tot morgen !

Leny en Hans

wanneer komt jullie boek vol mooie reisverhalen uit!!!!!!!!

Sylvia

Een boek met reisverhalen niet, maar een boek met foto's zeker wel. Jullie zijn van harte uitgenodigd om ze te komen bekijken.