eens-opreis.reismee.nl

Van Yellowstone naar Bozeman

Na een nacht lang regen is het vanochtend ook nog pet. Het komt met bakken uit de lucht. Voor vandaag staat het Westerlijke deel van Yellowstone op het programma. De regen nodigt niet echt uit om op zoek te gaan naar geysers, maar we gaan toch op pad. Misschien wordt het onderweg beter.

Bij het inrijden van het park zien we dat we toch geluk hebben gehad want een deel wat wij gisteren gedaan hebben is nu gesloten vanwege de regenval. Ook de kleine bizons hebben een veilig heenkomen gezocht.

In dit deel van het park liggen onnoemelijk veel geysers, heetwaterbronnen, modderpotten en fumaroles.

Een fumarole is eigenlijk een stoomgat. Als het verhitte water onder de grond weinig weerstand krijgt dan verdampt het gelijk enkeltje het sissend als stoom door een gat naar buiten.

Bij een modderpotten is de plek waar de damp omhoog komt vochtig of modderig en zo ontstaan er een modderpotten.

Bij de heetwaterbronnen ondervindt het warme water veel hindernissen op zijn weg naar boven. Zijn de openingen aan de oppervlakte nu graag genoeg dan blijft het water pruttelen.

Bij de geysers zijn de openingen niet groot genoeg en volgt er van tijd tot tijd den eruptie die al het water met kracht omhoog duwt. Soms wel tot grote hoogte.

De eerste 3 trails lopen we in de regen, wie had gedacht dat wij voor onze lol in de regen gingen lopen !! We zien verschillende geysers, modderpotten, fumaroles en heetwaterbronnen. Het is wel bijzonder om dit allemaal op zo'n klein stukje bij elkaar te hebben. Ook verschillen ze allemaal van kleur door de verschillende micro organismen.

We gaan op zoek naar de Old Faithful geyser. Deze geyser heeft vrij voorspelbare uitbarstingen, zo 1 x per 60-90 minuten. We hopen dan ook zo'n uitbarsting mee te maken. Andere geysers gaan1 x per 4 uur of zelfs per week of maand.

Bij het wachten op de uitbarsting regent het nog steeds dus wachten we geduldig in het Visitors Center ( hier hangen de tijden van de 6 bekendste geysers) uiteindelijk kunnen we de uitbarsting zien. Je ziet het heel langzaam opgebouwd worden tot de laatste uitstaat een gigantische stoomwals geeft.

Hierna wordt het langzaam droog en besluiten we toch nog een trail te lopen. Als we terug komen staat de Old Faithful weer op uitbarsten en nu in de zon !

Hierna besluiten we om verder te rijden in ons programma en niet nog een overnachting in Yellowstone te doen. Door het weer zijn er wegen afgesloten en andere wegen, waarvan ik denk, dat is leuk, mogen we niet in met een RV ( camper)

We rijden door naar Bozeman waar we overnachten. We moeten nu wel iedere keer ons programma aanpassen.

Yellowstone hebben we achter ons gelaten, een mooi park wat met mooi weer nog bijzonderder is denk ik. Helaas zonder beren dus het thuisfront kan weer rustig slapen :-)

Tot morgen.