eens-opreis.reismee.nl

Puerto Montt

Het eerste verhaal vanaf het schip ! Op zondagochtend, na ons ontbijtje, zijn we op de metro gestapt om bij het busstation de bus te nemen naar Valparaiso. We hadden geluk, over 10 minuten gaat er een bus en er zijn nog 2 plaatsten beschikbaar ! We krijgen ook nog 2200 peso's korting omdat het de laatste plaatsen zijn, dus voor 5000 Chileense peso's per persoon (€6,50) gaan we op weg. De reis van 1 uur en 20 minuten verloopt voorspoedig en arriveren mooi op tijd in de haven. Daar checken we in en tegen 12 uur zijn we op de Ms Zaandam.

Natuurlijk eerst even lekker lunchen. Koffers zijn mooi op tijd en het uitpakken kan beginnen. Na alles weer even hebben verkend, we hebben eerder met dit schip gevaren, is het tijd voor het diner. Intussen zijn we al uitgevaren en vertoeven we op de oceaan, dit is al direct te voelen aan de hevige deining op de boot. De kapitein waarschuwde al dat de oceanen in dit gebied 3 type weer kennen; 1. onaangenaam 2. zeer onaangenaam en 3. heel vervelend ! We zijn dus gewaarschuwd.

Dag 2 is een zeedag dus moeten we ons vermaken aan boord. Ik moet zeggen wat mij betreft is de deining in fase 1. Mede door de sterke wind en de vaarwind is het redelijk onrustig slapen en ook lopen vormt soms een probleem. Je loopt als een dronken lor terwijl je geen druppel gedronken hebt. s Avonds bij het diner maar aan de wijn gegaan, dan weet je tenminste waarom je schommelt.

In de middag hebben we nog wel een vogel met grote spanwijdte gespot. Het bleek een albatros te zijn.

In de nacht neemt de deining af omdat we de baai invaren waar onze eerste stop is.

Vandaag, dag 3, komen we aan in Puerto Montt. We moeten tenderen. De regelmatige lezer weet dat we dan met bootjes naar de kade worden gebracht. Altijd weer een gedoe. Wij hebben een tour geboekt naar het Vicente Pérez Rosales National Park. Hier begeef je je in het noorden van Patagonië. In dit mooie meren district heb je een prachtig uitzicht op de Osorno vulkaan. De perfect uitziende vulkaan met eeuwige sneeuw op de top. Daarnaast ligt een kleinere vulkaan die afgelopen april nog is uitgebarsten. Alle mensen en dieren uit het dorp moesten worden geëvacueerd. Het leger heeft alles schoongemaakt en iedereen is weer terug naar huis.

Vervolgens rijden we naar de Petrohué rivier met zijn watervalletjes en stroomversnellingen en sluiten af met een kleine rondwandeling in Puerto Valles. Dit alles onder het genot van een prachtig zonnetje, dus teruggekomen op de boot gaan we nog een paar zonnestralen oppikken op het bovenste dek.

s Avonds een heerlijke filet mignon gegeten in het Pinnacle restaurant, gratis uitnodiging gehad, dus altijd doen :)

Morgen, vandaag dus, gaan we naar Castro. We gaan steeds verder naar beneden dus de temperatuur wordt steeds lager !

Helaas, foto's uploaden gaat 'm niet worden met deze supertrage verbinding

Irene Vos

Zo te lezen hebben jullie het weer naar jullie zin. Jammer dat we de plaatjes moeten missen. Ik hoop dat jullie ondanks de deining toch nog wat nachtrust zult krijgen. Ach...laten jullie je maar lekker in slaap schommelen (haha). Veel plezier nog daar. Liefs de vosjes xxx