eens-opreis.reismee.nl

Scenic cruisen 6 feb.

Vandaag is het weer een dagje scenic cruisen. We komen langs de Amalia gletsjer, varen door het Sarmiento kanaal en als laatste door de straat van Magallan om dan zondag in Punta Arena aan te komen.

Onderweg komen we de Paso Summer tegen, een stukje waar het heel ondiep is en waar de boot maar één meter water onder zich heeft. Er moet dan ook héél langzaam gevaren worden om dit traject zonder problemen te kunnen passeren. Het vereist een aardig stukje stuurmanskunst van de mensen aan het roer.

Ons geluk is het prachtige weer, kapitein P.J heeft al heel wat keren dit stuk gevaren maar nooit was het zo rustig als nu. Ook voor hem een bijzondere ervaring, helaas vertelde hij, wordt je dit altijd wel terugbetaald met ergens minder weer. We zullen wel zien hoe en wanneer.

De omgeving is iedere keer weer adembenemend, je kunt foto's blijven nemen. De hele dag loop je heen en weer op de boot om maar niets te missen van al dat moois

We worden regelmatig op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van het Norovirus. Gelukkig zijn er nog niet al te veel mensen ziek, maar alles moet constant worden gedesinfecteerd. Niets mag je meer zelf pakken en als je klaar bent met eten wordt tafel en stoelen gelijk gereinigd. Wat een werk voor al het personeel! Ze willen met man en macht voorkomen dat het echt een outbreak wordt. De kapitein vertelde dat binnen 7 dagen 80% van allen mensen besmet kan worden, dan heb je echt een probleem!

De volgende stop is onze laatste in Chili, Punta Arenas. We hebben geen excursie gepland dus gaan we zelf op pad.