eens-opreis.reismee.nl

Falklands

We hebben weer vaste grond onder de voeten, al is het maar voor even. De laatste Antarctic dag was een grijze dag. Helaas, maar je kunt niet alles hebben. We zijn weer langs verschillende onderzoeksstations gekomen en langs een giga ijsschots (ijsberg) ! Ongelooflijk hoe groot die dingen zijn en dan te bedenken dat we maar 1/8 van dat ding zien. Deze was iets van 90 meter boven het water.

Verschillende stukken zijn door het slechte zicht niet bereikbaar en de kapitein besluit na advies van een expeditie lid een " eiland " aan te doen waar de kapitein nog nooit geweest is. Alleen Scott heeft daar zelf op expeditie gezeten. Ondanks het slechte weer hebben we dan toch nog iets bijzonders meegemaakt. De wind is echt stevig en de gevoelstemperatuur is dan echt ver onder 0. Vooral voor op de boeg met extra vaarwind is het super koud.We lijken zelf wel pinguïns zo lopen we er bij :-)

De zeedag erna verloopt ook totaal grijs, we vermaken ons met het volgen van lezingen over ijsbrekers en het nieuwe schip van de HAL, de Koningsdam. 's Avonds is het weer gala, dus weer in ons favoriete kloffie.

Vandaag zijn we op de Falklands, altijd de vraag of je daar kunt komen vanwege de weersomstandigheden. Het schip kan niet aan de kade dus moet er een lang stuk getenderd worden, wel 20 minuten. Wij moeten om 10.50 aan land zijn voor een excursie dus vroeg een tender zien te bemachtigen.

Het is gelukt ! De weersomstandigheden zijn regenachtig, maar gunstig genoeg om te tenderen.

Vandaag gaan we naar een pinguinkolonie, de gentoo's en de koningspinguin. Voor de filmkijker, Happy Feet.

De eerste 20 minuten gaan we met een minibussen over een redelijk slechte weg, daarna stappen we over in een 4x4 landrover om de laatste 20 minuten over een behoorlijk ruig terrein te crossen. Het heeft de laatste 3 dagen geregend dus het is zaak dat de landrover niet vast komt te zitten in de modder. Aan gekomen op Bluff Cove, zit er inderdaad een kolonie pinguïns. Het zijn echt grappige beesten. Sommige zijn nog in hun dons velletje en andere zijn nog in de rui. We moeten wel een afstandje bewaren om niet in hun territorium te komen. Wij houden er rekening mee, maar de pinguïns zelf niet, ze komen zelfs naar Ed zijn schoen om die op te eten:-)

Na een uurtje mogen we weer terug in onze landrover, gelukkig heeft het weer zich redelijk gehouden alhoewel de wind het wel weer erg fris maakt. Terug in Stanley nog even door het plaatsje gelopen en dan weer terug naar de tender. We hadden gehoopt om hier WiFi te vinden dat snel genoeg zou zijn voor foto's maar helaas is dat op het eiland ook niet mogelijk. Morgen hebben we weer een zeedag en dan daarna Port Madrijn. Als het goed is gaan we nu weer de warmere temperaturen opzoeken.

Irene

Wat een geweldige vakantie, dit is genieten.