eens-opreis.reismee.nl

Durango 2

Vandaag de treinreis van Durango naar Silverton en terug dus vroeg de wekker want we moeten uiterlijk 7.30 op het station zijn. We weten dat het een klein half uurtje lopen is, dus om 7 uur staan we met trui aan, nog een truitje bij en een regenponcho klaar om te vertrekken. Onderweg zien we de temperatuur 4 graden !

Om 8 uur vertrekt de stoomtrein. Je hebt er verschillende rijtuigen, eentje met hele luxe stoelen en ramen een hele dure optie, de volgende is een iets minder dure, geen luxe stoelen maar met zijn 2 naast elkaar en ramen en dan de minst dure, nou ja kost nog genoeg, die van banken dwars op de rijrichting en een open gondola. Die hadden wij dus gekozen, je wilt tenslotte de natuur van dichtbij beleven :-) maar allemachtig wat was dat koud ! Gelukkig zaten we naast de restauratie wagen waar ze warme chocomelk en koffie verkochten. Maar ondanks de kou was het een prachtige ervaring. Je rijdt vlak langs de afgronden dwars door de bergen, schitterend !

Uit verhalen van andere reizigers hadden wij al gelezen dat de rechterkant van de trein de beste uitzichten had dus die hadden wij gelukkig gereserveerd. Ook was dat de kant waar het zonnetje gelukkig af en toe zijn hoofd liet zien zodat we weer even op temp konden komen.

Edwin heeft een filmpje gemaakt en het ziet er best spectaculair uit. Op de heenweg is het een mooi geluid om de stoomtrein te horen werken. Hij moest tenslotte naar een hoogte van 13073 feet, bijna 4000 meter ! Onderweg naar boven maakt hij 2 stops om water bij te vullen, 5000 gallon !! (19.000 liter) per keer. Een hele klus dus voor zo'n trein om boven te komen.

Na 3,5 uur zijn we dan in het plaatsje Silverton, een grappig plaatsje waar we 2 uurtjes blijven voor we weer naar beneden gaan.

Gelukkig is op de terugweg de temp een stuk aangenamer geworden en blijft ook de voorspelde regen achterwege. Weer terug in Durango gaan we een lekker pizza eten en kunnen we alle sintels ( kolenresten) uit onze oren, neus, haren en kleren schudden.

Al met al weer een prachtige ervaring rijker. Jammer genoeg kunnen we geen filmpje plaatsen en ook de foto's blijven een ramp maar als het niet lukt houden jullie die te goed bij een volgend goed werkend internet.

Anja en Dominic.

De foto's en het filmpje zien we graag later maar het blijft leuk om de verhalen te lezen.
Veel plezier nog samen.