eens-opreis.reismee.nl

Blanding

Het regent pijpenstelen als we wakker worden, dat is balen. Vandaag staat niet de natuur centraal maar de geschiedenis van de vroegere bewoners. We gaan op weg naar het Mesa Verde NP. De Pueblo indianen bouwden eeuwen geleden op beschutte plekken van het ravijn hun woningen in de rotswanden. De woningen die in de grotten werden gemaakt, worden Cliff Dwellings genoemd. De Cliff Dwellings kon variëren van 1 kamer tot een heel dorp met 200 kamers ! Delen van dit dorp zijn te bewonderen en het is wonderlijk om te zien hoe men toen leefden. Rond het einde van de 13e eeuw heeft deze bevolking deze streek verlaten, het waarom is nog steeds niet bekend, maar waarschijnlijk heeft een langdurige droogte daar een rol in gespeeld.

Deze rotsnederzetting is pas in 1874 ontdekt en is Amerika's meest omvangrijke en best bewaarde archeologische vondsten ooit.

Gelukkig hebben we tussen de buien door nog een paar droge foto's kunnen maken. Hierna gaan we op weg naar Blanding. Het weer blijft bar en boos en op een geven moment zijn we zo hoog, of de wolken zo laag, dat we bijna niets meer zien.

De bewoners van Blanding zijn reuze blij met deze regen want na maanden droogte snakken ze naar een beetje water. Wat ons betreft had het nog een paar daagjes mogen wachten. Morgen naar Monument Valley wat bekend staat voor zijn mooie plaatjes, maar dan moet het wel mooi weer zijn. Duimen maar !

We zitten in de middel of nowhere dus of er internet is, is nog maar de vraag. Anders tot overmorgen !