eens-opreis.reismee.nl

Sequoia National Park

Vandaag staat een mooie route door het Sequoia NP gepland. Gisteravond gegeten bij Apple Annies, zij serveren heerlijke appelpie. Op het terrein zit ook een grote supermarkt die geheel Mexicaans blijkt te zijn. Allerlei producten zoals de Mexicanen ze eten zijn daar te koop. Schappen vol met bijzonder fruit, groenten, vlees en vis. Kon gelukkig mijn Spaanse talen knobbel uitgebreid gebruiken hola, gracias, por favor (ha ha) Onze werelreizigster zou trots op mij zijn. Even ter verduidelijking, de WR is een vriendin van ons die de boel de boel gelaten heeft en momenteel aan het reizen is door zuid Amerika. Maar goed, weer even terug naar de dag van vandaag. Eerst een ontbijtje nuttigen buiten de deur. Om er voor te zorgen dat niet de schoonmaakster bezig is als we terugkomen hangen wij altijd even het bordje 'niet storen' aan de deur en halen dat later weer weg. Geen probleem.
Na een dubbele pancake met banaan en bosbessen, 2 gebakken eieren met spek en nog wat hashbrownies kunnen we er wel even tegenaan. Pfff echt alles is hier veel. We zetten koers naar Sequoia, de route er naartoe is al prachtig. We rijden langs de vele citrusplantages, wijngaarden, olijfboomgaarden. Met deze temperaturen snap je wel dat er hier lekkere wijnen en sappige appelsienen vandaan komen.
Hadden we gisteren haarspeldbochten, vandaag hebben we 3 dubbele haarspeldbochten ! Campers boven 22 ft mogen hier niet rijden en zelfs met de kleinste camper,zoals wij die de 1e keer hadden, is het maar hopen dat je in de bocht niemand tegenkomt. De General Highway loopt helemaal door het park en je kunt onderweg genieten van prachtige uitzichten. Onderweg komen we Moro Rock tegen, een behoorlijk in het oog springende granieten rots. Je kunt Moro Rock beklimmen door de 400 treden die uit de rots zijn gehakt. Een zware klim, je stijgt in korte tijd 90 meter, maar het uitzicht maakt het meer dan de moeite waard. Bovenop staat een hek zodat je niet naar beneden valt, maar soms vraag je je af waar het verstand zit van sommige mensen. Gaat er dus een stel over dat hek om nog spectaculairdere foto's te maken, echt gestoord. Één windvlaag en ze zijn weg, en ik kan je vertellen dat wij dan diegene zijn die spectaculaire foto's hebben ! Hierna rijden we door naar de 'Tunnel Log' . Om je een indruk te geven hoe groot de beroemde Sequoia's zijn hebben de hier een omgevallen boom uitgehakt zodat je er doorheen kunt rijden met de auto. Grappig, want iedereen wil natuurlijk een foto maken van zijn auto in die boom.
Hierna zetten we koers naar de General Sherman Tree, dit is niet de hoogste boom ter wereld en ook niet qua omtrek de grootste maar wel qua volume de grootse. De omtrek van deze jongen is 31,3 meter. De trial vanaf de parkeerplaats is iets van 400 meter, makkie dus, maar bij het begin wordt gewaarschuwd om de terugweg rustig aan te doen aangezien de lucht hier heel ijl is door de hoogte, ong 2200 meter. Je merkt direct aan je lichaam als je in een te snel tempo naar boven loopt, je krijgt hoofdpijn en kan moeilijk ademen. Helaas hadden wij geen coca thee bij de hand want dat helpt bijzonder goed tegen hoogteziekte volgens onze WR(ha,ha)
Hierna verlaten wij dit park met zijn bijzondere, mooie, reusachtige bomen en gaan weer richting ons hotel. Oh ja dat is waar ook, heb ook nog een Chinees het leven gered. Hij liep achteruit met zijn filmcamera om zijn familie die aan kwam lopen te filmen en had geen erg in een trappetje wat op zijn pad was. Heb hem maar even hardhandig gewaarschuwd waar hij heel blij mee was.
Bij thuiskomst wacht ons een verrassing, de deur gaat niet meer open, dus naar de receptie voor nieuwe activatie, gelukkig hij doet het ! Maarrrrrrrrr wat is dit, er is geen schoonmaak geweest vandaag ! Weer naar beneden pfff, nee de schoonmaker had een kaartje op de deur gevonden en is toen niet meer terug gekomen ! Nou ja , het is nog nooit een probleem geweest! De man adviseert mij om bij de volgende keer als ik hier weer kom hem in te lichten als ik wil gaan ontbijten......... no way! Gelukkig krijg ik wel droge handdoeken van hem, dat dan weer wel.
Foto's komen waarschijnlijk later vanwege traag internet

Irene Vos

Wat een mooi verhaal weer over jullie reis. En wat leuk dat je bij die Sherman Tree en de andere bomen wat afmetingen heb gezet. Toevallig ging het afgelopen week tijdens 1 van mijn biologielessen over de kleinste plant (alg) en de grootste plant (Sequoai). Kinderen kunnen dan maar moeilijk inschatten hoe groot zo boom dan echt is. Nu kan ik ze vertellen hoe groot ze echt zijn en dat er met gemak auto’s doorheen rijden. Altijd fijn zo’n schoonzus en zwager die het even voor mij uitzoeken. Namens de leerlingen harstikke bedankt voor deze extra uitleg.

WR

???? Zeker trots op jullie Spaanse taalvaardigheden. En ik heb hier nog een zakje Coca-bladeren liggen.....helaas ben ik te ver weg om ze met jullie te delen....
Mooi verhaal om te lezen.

Merceline

Heel erg indrukwekkend en ontzettend mooi weer gegeven in je verhaal over jullie belevenissen daarginds.
ENJOY!!!

Miranda

Spannende foto’s EN een tripje naar de dichtstbijzijnde psycholoog! Wat een domme mensen zijn er toch! En...ik lees net dat ik dus ook gevoel heb voor de Spaanse taal whahaha! Altijd handig om te weten :) ik ga snel verder met lezen, loop een beetje achter, maar daar is de zo dag voor!