eens-opreis.reismee.nl

New Orleans naar Lake Charles Rv park

Vandaag hebben we NOLA verlaten, het is droog en hebben nog even overwogen om nog een nacht te blijven. Aangezien het zaterdag is en nog steeds Spring Break en ook nog eens St. Patricks weekend is de kans op een overnachtingsplek niet heel groot. We besluiten dus gewoon vandaag onze route te volgen. Onderweg staat de Walmart en een bezoekje aan de Tabasco fabriek gepland. Waarschijnlijk kent iedereen het welbekende Tabasco flesje, maar het verhaal erachter, ik wist het niet. Had mij eigenlijk nooit gerealiseerd dat het uit de USA komt.

Sinds 1868 runt de familie Mcllhenny deze fabriek. In het zuiden van Louisiana, op een klein stukje land Avery Island genoemd wordt dit peperige goedje gemaakt.

We beginnen de tour in het museum en zien alle familieleden die het product groot hebben gemaakt. Hierna naar de kas waar de verschillende soorten pepers staan, zoals de rode peper en de pittige Japaleno peper. Als de pepers goed van kleur zijn worden ze met de hand geplukt en worden de zaden eruit gehaald. Na dit proces worden de pepers gepureerd tot puree en gaan ze in houten vaten (barrels) voor maar liefst 3 jaar ! We vervolgen onze tour naar het Barrel magazijn, hier staan echt onnoemelijk veel vaten met de peperpuree.

Hierna gaan we naar het Blendingproces. Tabasco bestaat maar uit 3 ingrediënten, peper,zout en azijn maar het mengproces is essentieel. Dit mengproces duurt maar liefst 28 dagen waarna het kan worden uitgevuld in de welbekende flesjes. Het bedrijf produceert 700.000 flesjes per dag die geëxporteerd worden over de hele wereld. Ieder flesje voorzien met een etiket in de taal van het land waar het naar toe gaat.

We hebben nog even wat gegeten in het bijbehorende restaurant. Komt daar op een gegeven moment een stel aan met beide een grote lege cola beker en beginnen daar Tabasco in te doen. Het was een hele grote pompfles zoals je ook wel voor ketchup of majo ziet. Wij dachten nog, die maken een Bloody Mary, Tabasco met tomatensap. Maar nee de beker ging 3/4 vol met Tabasco en toen een rietje erin !! Jammer genoeg konden we hun gezicht niet zien en hebben dus geen idee of dit echt de bedoeling was of toch een klein foutje ?

Hierna konden we weer op weg naar onze eindbestemming. De fabriek was absoluut een leuke onderbreking van onze vele winderige kilometers vandaag. We staan op een campground redelijk langs de weg zodat we morgen niet te veel tijd kwijt zijn met weer op onze route te komen.

Petra

Haha.. die gezichten had ik wel willen zien. Tabasco drinken door een rietje :-((
Nooit de oorsprong geweten v Tabasco, ken de typische flesjes en de pittige smaak.
Leuk uitje voor jullie en ik heb er ook weer wat van geleerd :-)

Goeie reis verder...en duimen voor mooi droog weet!

@Petra we zijn noot te oud om te leren ??

Petra

Inderdaad ?