eens-opreis.reismee.nl

Van Roswell naar Las Cruces

Het gepuzzel heeft tot resultaat gegeven dat we vandaag naar White Sands rijden ipv maandag. Zondag was ook het oorspronkelijke plan, maar omdat het bewolkt zou zijn hebben we een paar dagen terug gezegd dat we maandag gaan zodat er zon is. Het blijkt vandaag ook een mooie zonnige dag te worden dus hup richting het witte zand.

Ook daar werd weer drukte verwacht en zeker op zondag maar we zien wel. Het landschap waar we doorheen rijden is gelukkig niet zo kaal als voorgaande dagen, we zien nu bergen met zelf groene bomen! Gaandeweg veranderd het landschap en zien we de bodem naar een witte kleur veranderen en in de verte zelfs een bergtop met sneeuw. Bij de ingang staat wel een kleine file maar opzich ging dit redelijk snel. En dan rijdt je naar binnen en wordt de wereld langzaam wit. Echt heel gaaf.

White Sands is één van ‘s werelds grootste natuur wonderen gelegen in New Mexico. Grote golfachtige duinen van gips zand hebben 275 vierkant mijl woestijn overspoeld, waardoor ‘s werelds grootste gipsduinveld is ontstaan. Samen met de unieke dieren en planten is dit een prachtig gebied.

In het eerste stuk hebben we een trail gelopen door het zand, af en toe best effe zwaar om tegen zo’n berg op te klauteren, maar wel super mooi. Hierna zijn we nog een stuk verder gereden en dan ga je echt door een duin van zand,de weg is dan inmiddels ook opgehouden en rijdt je op het harde zand ( gips).

Ook daar weer effe bergje beklommen en hier was het aardig druk. Heel veel kinderen hadden zo’n rond bord bij zich waarmee ze van de duinen konden roetsjen. Dolle pret natuurlijk.

Hierna werd het weer tijd om te gaan. We hadden het plan om Deming te overnachten, maar de wind was zo onnoemelijk hard geworden dat we dat niet gehaald hebben. Er was voor vandaag geen wind waarschuwing dus ben benieuwd hoe hard het waait als die er wel is. Er was niet te rijden, zelfs toen we vorige keer die waarschuwing wel hadden was er nog beter te rijden dan nu. Het kostte Ed echt heel veel moeite om de camper recht op de weg te houden. Gelukkig was er niet heel veel verkeer, maar het was echt niet tof. We zijn dan uiteindelijk gestrand in Las Cruces waar we ook nog een Cracker Barrel gevonden hebben zodat we weer eens in een restaurant konden eten.

Morgen maar weer kijken waar we dan uitkomen.