eens-opreis.reismee.nl

Albuquerque -KOA Petrified forest Holbrook

Vandaag was weer zo’n dag om in te lijsten.

De zomertijd is hier ingegaan dus het werd pas om 7.30 licht, maar het zonnetje scheen en het was -1 dus dat is goed te doen. We hebben een aardig lange dag voor de boeg dus hup inpakken en wegwezen.

Het eerste stuk weer over de interstate 40 en daarna bij Grants de 53 op. Een prachtige rustige weg een verademing na al het vrachtverkeer, op zondag ! We rijden langs El Malpais National Monument waar ze kennelijk ook een Ice-cave hebben. Helaas is de weg ernaartoe off road en dat vindt meneer Road Bear niet zo fijn als je dat doet. De auto’s die ervandaan kwamen zagen er ook niet uit. We vervolgen onze weg, intussen al 7882 voetjes hoog( ruim 2600 m) naar El Morro National Monument.

Deze zandstenen klif verborg een waterpoel waar de reizigers in vroegere jaren gretig gebruik van maakten tijdens hun stop. Zij lieten meer dan 2000 berichten, handtekeningen en rotstekeningen achter. Natuurlijk moeten we de wandeling naar boven maken, een aardig eindje over de rotsen, maar wat was dat mooi. Het pad over de rotsen hadden ze goed voor elkaar zolang je maar tussen een bepaald spoor bleef lopen. Ook waren er af en toe trappen ingehakt. Het was klimmen maar goed te doen. Als we uiteindelijk weer beneden zijn doen we de kleine trip langs de muur tekeningen, bijzonder om te zien.

Uiteindelijk zijn we hier 2 uur lang geweest, het was ook zo prachtig mede ook omdat het weer zo mooi is. We gingen weg met 2 graden , t-shirt lange mouw, dun truitje en nog een trui, nou dat was best veel van het goede als je zo moet klimmen. Normaal staat er ook vrij veel wind en nu ook niet. Een betere dag had niet gekund volgens de ranger. Hebben we toch maar mooi in de pocket.

We rijden verder en komen de staat Arizona binnen en wat een slechte weg was dat ! Pfff wat een gehobbel, gepiep, gekraak, gerammel en ga zo maar door. Het doel was Petrified Forest, maar omdat we lang bij El Morro waren geweest was het maar de vraag of we dat nog gingen halen. Maar…….. we hadden met al dat gehobbel wel een uurtje terug gekregen dus dat was mazzel.

Petrified Forest is een gebied wat bekend staat om zijn versteende bomen. Dit is echt heel bijzonder om de zien. Grote bomen die gewoon helemaal versteend zijn. Een proces wat miljoenen jaren geleden is begonnen. Echt heel bijzonder. Het heel verhaal over het ontstaan moeten jullie zelf maar opzoeken op internet (ha ha)

En nu op naar de camping na een lange vermoeiende dag. Gelukkig is er naast de KOA ook een Burger King dus dat komt mooi uit.

Weer een prachtige dag met bijzonder mooie dingen.